Rietje goes Down Under & Kiwi

Verjaardag & Outback

Ik weet het... ik weet het... ik weet het! Het is te lang geleden dat ik een nieuwe blog heb geschreven. En inmiddels ben ik al 25 jaar geworden, heb ik mijn 6 maanden op Daydream Island beindigt, met Contiki een 11 daagse trip door de Outback, paar daagjes Brisbane, kerst in Auckland, Oud&Nieuw in Auckland en een bustrip met Kiwi Experience door Nieuw Zeeland verder!

Om het overzichtelijk en interessant te houden zal ik mijn belevenissen in meerdere bloggen noteren.

Allereerst kan ik het nog steeds niet geloven hoe snel de tijd voorbij geloven is! Op het moment dat ik begon met werken op Daydream Island dacht ik dat die 6 maanden verweg zouden blijven, maar zonder het door te hebben zit je al tegen het einde aan!

Mijn verjaardag is er één om nooit te vergeten! Ik had voor mijn verjaardag vrije dagen aangevraagd en die samengekoppeld met het weekend, waardoor ik 4 dagen vrij zou zijn. Doordat ik in die periode veel te veel uren gemaakt had kreeg ik een extra vrije dag en was dus 5 dagen vrij! Op 23 oktober trakteerde ik mezelf op een massage (die ik zeer nodig had) en een overnachting op het vasteland in een privé kamer. Dat was de eerste keer sinds ik van huis ben, dat ik eens niet mijn kamer hoefde te delen! En daar heb ik van geprofiteerd door naakt te slapen, haha!

Op mijn verjaardag ben ik samen met Kelsey gaan Ocean Raften. Dat was een dag om nooit meer te vergeten! Ocean Raften is een tocht met een boot die zeer snel over het water raced en brengt je naar 2 plekken om te snorkelen. Dit was mijn eerste snorkel ervaring en dat vond ik wel erg spannend. De plekken waar we snorkelden waren prachtig! Midden in de Whitsundays, strak blauwe water en lucht...i.p.v. grijs en nacht zoals thuis. Ik heb koraal gezien en verschillende soorten vissen. Daarna zijn we op een eiland aangemeerd waar we omhoog naar een uitkijkplek liepen. Eenmaal daar aangekomen viel mijn mond open voor de openbaring die ik voor mij zag!

Whitehaven beach!!!! Heaven is a place on earth! Een spierwitte strand en een azuur blauwe oceaan en daar ik mijn lunch mogen nuttigen! Kelsey en ik hebben voor de gein onze tanden gepoetst met het zand en het had nog nooit eerder zo schoon gevoeld.

We eindigden mijn verjaardag op het vasteland waar we voor de nacht zijn gebleven en het afgesloten met een lekker diner en avondje uit!

20 november heb afscheid moeten nemen van Kelsey met wie ik mijn kamer gedeeld heb voor zo'n 5 maanden! Er is een mooie vriendschap uit ontstaan en hebben elkaar beloofd elkaar op te zoeken! Een vakantie naar Florida is dan zo gek nog niet!

Twee weken na Kelsey's vertrek was het mijn beurt. Dat voelde wel gek. In eens ben je 9 maanden verder en zit je tegen het einde van je reis aan! Ik heb niet alles kunnen doen en gezien als ik gehoopt had. Het niet op tijd kunnen van werk en dus spaargeld opgeraakt heeft er voor gezorgd andere keuzes te maken. En ik denk wel op een possitieve manier. Ik had anders nooit alle geweldige nieuwe mensen leren kennen op Daydream Island.

Voor mijn 2 maanden die ik nog had om te reizen wilde ik zoveel mogelijk van Australië zien in de korte tijd die ik heb. Ik wilde ook graag iets leren van Australië! Daarom besloot ik om met de reisorganisatie Contiki voor 11 dagen door de Outback te reizen! Het was een zeer unieke en educatieve trip! Ik vond het belangrijk om te leren over de Aboriginals, hoe lang ze al betsaan, hoe zij leven en hoe het van generatie naar generatie wordt overgebracht. De Aboriginals is het oudste volk die er bestaan. De oorsprong dateerd zo'n 60.000 jaar geleden en leven nog steeds in de zelfde spirituele wijze als toen. Het is ook triest voor woorden hoe wij blanken en met name Engelsen met hen zijn omgegaan! Mochten jullie ooit in de gelegenheid zijn om een film op te zoeken, zoek dan naar "Rabbit-Proof Fence". Een zielige film die het verhaal verteld over een meisje en haar zusjes in de tijd dat Aboriginal kinderen door de Engelsen van hun moeders werden gescheiden om ze te verwesteren en worden ook wel de Gestolen generaties genoemd.

De trip begon in Alice Springs in het midden van de Outback. Daar zijn we onder andere naar een bron/spring in de woestijn gegaan en hebben een reptielcentrum bezocht. Daar kregen we belangrijke informatie te horen, hoe veilig te reizen door Australië. Australië is in de top met de meest giftige dieren en dan met name slangen, maar in verhouding met andere landen zijn er nauwelijks aanvaringen. Jaarlijks overlijden 2 mensen door een slang terwijl het in de rest van de wereld veel meer is. Giftige slangen staan er om bekend bewegingen en lichaamstemperatuur. De Australische kunnen echter alleen bewegingen voelen. Dit geldt niet voor de niet-giftige slangen. Daarnaast zijn de tanden van de Australische slangen niet groter dan een halve centimeter, dus als je tijden het hiken een lange broek aantrekt ben je veilig voor beten, doordat het niet door de stof heen komt. Giftige slangen in andere landen zijn veel langer en daar door jaarlijks meer slachtoffers! Weer wat geleerd!

Vanuit Alice Springs zijn we naar beneden gereisd waar we de tweede nacht in Kings Canyon hebben overnacht. Hier zouden we in een swag slapen, een soort matras in een zak waarmee je in de buitenlucht overnacht. Heb nog nooit zoveel sterren in de lucht gezien! Maar de nacht veliep anders doordat er een onverwachte storm opkwam zetten. Als een stel gekken sleepten we onze spullen naar een overkapping in de hoop te kunnen schuilen voor de zandstorm. Op het moment dat onze groepsleider vertelde dat we wegens veiligheid naar een ander gedeelte gaan om in tentcabines te slapen boven het heftig te regenen en onweren. Ik beschouw het toch als een nacht waar ik om heb kunnen lachen! Ik had eerder die avond nog bijna op een slang gestapt en verderop andermans swags waren schorpioenen gevonden...Ik denk dat zij al de storm voelde aankomen en al opweg waren naar een schuilplek.

Volgende ochtend moesten we om 4uur met de bus weg voor een hike met zonsopgang. De start van die hike was een steile bergwand die we op moesten klimmen en dat was behoorlijk zwaar! Nog nooit eerder heb ik zo geheigd en kon daardoor de zonsopgang nog weinig schelen! haha

Daarna zijn we verder naar het zuiden gereden naar Ayers Rock Resort. Het resort is een plaats opzichzelf met meerdere hotels, hostels, camping en een winkelgelegenheid. We hebben hier twee bijzondere rotsformaties bezocht: de Kata Tjuta en de meest bekende Uluru! Je moet je voostellen een woestijn, een kale vlakte en dan boem! Een gigantische steen! Beide rotsformaties hebben een heilige betekenis voor de Aboriginals die hier in dit gebied Anangu heten.

Na Uluru zijn we weer terug naar Alice Springs gereden. We hebben daar bij restaurant Overlanders Steakhouse gegeten. Het restaurant staat er om bekend om de Kangoeroe, krokodillen, emu en meerdere bijzondere vlees. Ik heb een 4 gangen menu. Waarvan de 2e gang een proeverij was van kangoeroe, krokodil, buffel en kameel! De eerste 2 had ik al eerder geprobeert in Melbourne en vond het niet vies. Ik vond vooral het kamele vlees lekker, was zeer zacht en mals!

Na Alice Springs reden we naar het noorden. We hadden toen 3 lange busdagen voor de boeg mede doordat er niet veel anders is in de buurt! Onderweg zijn we op de Steenbokskeerkring geweest, andere bijzondere natuurverschijnselen bekeken en spelletjes in de bus gespeelt. Uiteindelijk kwamen in het noordelijk gebied waar het geen woestijn meer is, maar een tropisch gebied met een broeierig weersklimaat. We zijn hier in Kakadu national park geweest, waar we freshcrocodiles en saltwater crocodiles gezien hebben vanaf een boot. Met name de salty's zijn zeer groot! In heel het gebied wordt er afgeraden in de wateren te zwemmen, zelfs in de zee komen de zoutwater krokodil voor. We eindigden onze trip in Darwin daar heb ik bij een krokodillen farm The Cage of Death gedaan! In een siliconen buis het verblijf van een salty bewonderen in het water. Waar de krokodil ons nauwlettend in de gaten houd en zich op z'n best laat bekijken!

Tijdens deze reis heb ik te gekke mensen leren kennen! En heb met een paar al een reunie gehouden in Brisbane (Oostkust). Eén van hen, Haylee, nam mij mee naar de Cold Coast om Australië van zijn beroemde stranden te bewonderen. Ik was uitgenodigt om bij haar moeder een vervroegd kerstdiner te houden. Haylee is één van 7 kinderen (allemaal meiden) waarvan er 2 getrouwd zijn en kinderen hebben. Jullie kunnen je dus wel voorstellen hoe vol en gezellig het huis was. Ik heb er van genoten, want het was de eerste keer sinds vertrek dat ik bij een gezin thuis was en dat rond de feestdagen roept dat toch wel een traan op. Doordat kerst hier in de zomer valt heb heel lang geen kerst gevoel gehad! Pas toen ik de avond vóór het kerst diner in Brisbane naar een Christmas Carrol show ben geweest, kreeg ik pas kerstgevoel!

Op 23 december vertrok ik uit Brisbane en heb ik het grootste gedeelte van mijn Australische reis afgesloten. Nu is Nieuw Zeeland aan de beurt!!!! Ik heb kerst gevierd in Auckland met een meisje die ik aan het begin van mijn reis in Melbourne heb leren kennen. Wel zo fijn om zo toch nog wat mensen om je heen te hebben!

Oud&Nieuw was ook in Auckland. Ik vond het een raar idee om als eerste in de wereld nieuwjaar te vieren! Vanaf de Sky Tower werd er vuurwerk afgeschoten waarna ik weer mijn emotioneel momentje had en mijn ouders en zussen spontaan opbelde.

28 december ben ik begonnen met de Kiwi Experience bus. Dit is een bus die het voor mij mogelijk maakt om door het hele land heen te reizen. Het is een hop-on/off bus en mag zelf bepalen hoelang je waar wilt blijven. De reis zal ik in een andere blog verder vertellen.

Ik hoop jullie weer blij gemaakt te hebben met een nieuwe blog! ;)

Reacties

Reacties

Marga Heuvelman

wauw Rianne wat een geweldig verhaal weer, wat heb jij al een hoop gezien en meegemaakt. Lijkt me wel en g hoor slangen en schorpioenen. Altijd maar op je hoede zijn. Ik vind het super om je belevenissen te lezen. Geniet nog van je tijd daar, ik wacht op je volgende verhaal. Nog veel plezier en groetjes uit Capelle ad IJssel

Bep Antonisen

Hoi Rianne wat leuk om weer wat over je reis te lezen. Wat een mooie belevenissen als ik dit leest. en er zullen er nog wat volgen toch!! Geniet van je reis en ben benieuwd naar je vervolg blog!! Groetjes vanuit het natte Zandvoort

Mams

Tot op heden je belevenissen gevolgd via WhatsApp. Nu nog een keer via deze blog. Je bent een superwoman. Thuis wordt nog even de woonkamer gewit en behangen. Ondertussen wachten we met smart op jouw thuiskomst. Dikke kus en knuffel en tot snel. En dan mag jij weer zeggen wat je bij thuiskomst wilt eten.

nel

rianne, wat maak je toch een geweldige dingen mee. om nooit te vergeten! Het wordt vast wel erg wennen om weer in dit koude en natte landje terug te komen straks.
maar ik begrijp dat ze thuis voor jou aan het witten en behangen zijn, dus dat is weer feestelijk!
fijne reis nog verder, en groetjes, ook van opa.

opa jan

Rianne ik heb genoten van je reis verslag.In australie heb ik met vincent die dingen gezien die jij vermeld heb.In New Seeland.heb ik weer genoten van je verhalen,die mij voor de geest kwamen toen ik daar geweest ben. Prachtig allemaal. Mijn hart ging open toen je het over Aucland had, en die verdere bijzonderheden.Rianne geniet daar nog.opa.

opa jan

wat een belevenissen allemaal.Mijn reis indertijd daar kwamen weer boven. Ik begrijp dat je daar volop genoten

heb.Je moet het gezien hebben, om het weer te beleven.
Is de katedraal in Aucland weer op gebouwd?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active