Rietje goes Down Under & Kiwi

Sydney

Sinds 19 februari ben ik inmiddels al in Sydney en wat kan ik allemaal eens gaan zeggen over Sydney?! Het is zeer groot, ik zit in het centrum maar een hele grote kring er omheen behoort ook nog tot Sydney. De gebouwen zijn hoog! De straten lang en die gaan ook nog eens bergafwaarts omhoog en weer naar beneden.

Zeer dure winkels en merken en iedereen ziet hier top fit uit. De vrouwen allemaal leuke jurkjes of een mantelpakje. De heren een pak of gewoon netjes met een overhemd. De enige die er wat merkwaardig uit zien zijn wij, de backpackers en uiteraard zwervers.

Waar zowel Annemiek als ik aan moesten wennen was de chaos op de straten. De stad is continue in beweging zowel per auto als ter voet. Er is niet echt een duidelijkheid over hoe je nu het veiligst door een straat kan lopen, links of rechts? Australië is aan Engeland gekoppeld dus de auto's rijden links. Op de roltrappen ook heel duidelijk links is stilstaan, rechts is inhalen. Maar wat betreft de winkelstraten en oversteekplaatsen is daar (blijkbaar) geen regel in. Je wringt je in bochten om (veilig) naar de overkant te komen.

De warenhuizen hier, daar is onze Bijenkorf niks bij! Vanuit straat niveau kun je nog zo'n 5 etages omhoog en nog 3 naar beneden. Je kunt door middel van een glazen brug oversteken waar er ook net zoveel verdiepingen zijn. Eén ding is duidelijk...deze winkels zijn onbetaalbaar!!!

Uit het vorige bericht heb je kunnen lezen dat ik al The Harbour Bridge en het Opera House gezien heb. Inmiddels heb ik die nu al zo'n tig keer gezien dat ik er nu ook geen foto's meer van maak, haha! Die brug is een fraai gezicht. Het is de hoogste stalenboog brug ter wereld. Voor geschiedenis over deze burg moet je even op deze pagina lezen:http://en.wikipedia.org/wiki/Sydney_Harbour_Bridge Inmiddels heb ik hem ook beklommen en bovenop de hoogste punt, daar heb je zo'n mooi uitzicht over de stad en alles er omheen.

Tegenover ligt Opera House...moet toch toegeven ondanks ik het heel tof vind dat het van dichtbij in het echt gezien heb, vind ik het toch een heel klein beetje tegenvallen. Vanaf tv zie je het Opera House altijd zo stralend wit zonder een patroon erin. Maar van dichtbij zie je de vlakken van de stenen (of van welk materiaal dan ook). De restaurantjes rondom hier zien er wel heel gezellig uit. En als het donker is geeft de brug en Opera House zo'n ander beeld, dan vind ik het wel heel mooi!

Zaterdag na aankomst zijn Annemiek en naar het beroemde Bondi Beach geweest. Dit is een strand waar alle surfers tot leven komen. Maar ook heel veel toeristen die liggen te bakken. De dag erna zijn we weer door gegaan naar een andere strand. Het openbaar vervoer op zondag is eenmalig $2,50 ongeacht waar je heen gaat. En geld voor trein (denk wel binnen Sydney), bus en ferry. Dus namen wij de ferry naar Manly Beach. Super weer met super mooi uitzicht vanaf het water. Aangekomen kwam je in een klein haventje met allemaal tentjes om te eten en aan weerszijde kleine strandjes, die denk ik zijn aangelegd. Daar hebben we ook weer liggen bakken. Later zijn we achter gekomen dat wij niet op Manly Beach waren, maar dat het iets verder door was waar een écht groot strand blijkt te zijn. Moeten nog maar een keertje terug dan!

Afgelopen donderdag ben ik op een soort Spido door de havens van Sydney wezen varen en afgelopen vrijdag ben ik met een dag tour naar de Blue Mountains geweest. Nou zeg maar gerust Grey or White Mountains, want het was aan het begin van de dag erg mistig! Eerste gedeelte van de tour lippen bergafwaarts richting de Wentworth waterfalls. Met steile trappen naar beneden...onderweg af en toe een fotootje van de waterval met nog steeds beetje mist op de achtergrond. Tot dat we bij de voet van de waterval waren aangekomen. Was heel mooi om te zien en uiteraard weer tig foto's gemaakt. Maar daarna begon het avontuur pas! We moesten weer omhoog!!!! Nou ik kan je vertellen ik heb staan hijgen, voelde mijn benen trillen en mijn kuiten verkrampen. Met als gevolg fikse spierpijn in mijn bovenbenen de dag erna!

Na de Wentworth waterfalls gingen we naar Katoomba. Daar gingen we ook weer door het regenwoud naar beneden. Op stopte op de plekken waar we mooie foto's konden maken van een waterval en The Three Sisters. De 3 gezusters is een rotsformatie gevormd door erosie. De steen van de Blue Mountains is van zachte soort en daardoor makkelijk te vervormen door wind, regen en rivieren. Uiteindelijk zal ervan deze rotsformatie niets meer overblijven. Dus zeer uniek dat ik ze gezien heb! We vervolgden onze weg weer verder naar beneden, maar we gingen het dit keer niet terug naar boven lopen (Thank god!). Nee, we gingen met een treintje! Een treintje die via de zijkant van de rotswand omhoog gaat. Het is ook de steilste spoorlijn ter wereld. Het leuke van het ritje is dat je de bank in verschillende standen kon zetten. Ik reed in een cliffhanger stand omhoog! Onderweg op de weg van Sydney en de Blue Mountains kon je ook het Olympic park zien waar in 2000 de Olympische Spelen waren.

Aankomende maandag gaan Annemiek en ik mee op 5 daagse surfkamp. Ik heb daarvoor nog even een extra bikini aangeschaft. Elke dag hebben we 2x les en de rest bestaat uit luieren, relaxen en connecten met je mede surfers. Ben benieuwd hoe ik er vanaf ga komen...het zou heel vet zijn als ik het daarna gewoon kan en vervolgens overal waar ik kom in Australië en Nieuw Zeeland een board kan huren en gewoon gaan surfen! Ik gok wel dat ik met flinke spierpijn terugkom!

Vrijdagavond zijn we weer terug in Sydney en verblijven bij de zelfde hostel als nu. Maandag vertrekken we in de avond per trein naar Melbourne waar we nog 5 dagen samen zijn. Daarna spreiden onze wegen. Mijn doel is om in Melbourne voor een langere tijd te blijven en werk te zoeken.

Ik denk persoonlijk dat ik Melbourne een leukere stad ga vinden dan Sydney. En heb Sydney ook wel een beetje gezien hahaha. Wel hoop ik nog steeds hier mijn oud&nieuw te vieren!

Reacties

Reacties

Kirsten

Wat leuk dat je een reisgenoot hebt uit dezelfde woonplaats. Wat gaaf dat je de uitdaging aangaat om te gaan surfen. Surfs up dude! Je zal tijdens deze reis nog veel meer grenzen overgaan denk ik. Nog een tip voor je foto's: kijk of je ze ergens online in een soort map kan downloaden. Zo gaan ze niet verloren bij verlies of diefstal van je camera. Hopelijk gebeurt dat natuurlijk niet, maar je kan beter iets achter de hand hebben.
Voor Melbourne kan ik je de Zoo en het aquarium aanraden. Vanuit Melbourne kun je ook naar Philip Island om pinguïns uit de zee te zien komen. En The Great Icean Road is een echte aanrader. Dit kun je allemaal boeken via Tourist Information in Melbourne. Veel plezier en succes met jobhunting!

Milene

Leuk Rianne! Dat wordt dus lekker samen surfen als je terug komt, kan hier in Den Haag namelijk ook heel goed en ik geloof dat ze in Rotterdam ook een surf gebied gaan bouwen. Zet 'm op en veel plezier!!

Janneke en Diane

Hoi Rianne! Samen met mijn moeder op de bank je verhalen gelezen. Wat leuk dat ik nu ook met jouw reizen kan meegenieten. Ik ben heel benieuwd naar je surf avonturen. Geniet ervan. Liefs Janneke en Diane

Mams

Ha Rianne.
Ik ben erg benieuwd hoe het surfavontuur is geweest. Inmiddels een foto gezien. Is het een beetje gelukt om op de plank te blijven staan?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active